كرونا ويروس چيست؟

طراحي سايت در اراك

كرونا ويروس چيست؟

كرونا ويروس هاي انساني عضوي از يك خانواده بزرگ ويروسي هستند كه داراي بزرگترين اندازه ژنوم در بين ويروس هاي RNA دار انساني مي باشند. تا به امروز هفت نوع كروناويروس به عنوان عامل بيماري در انسان شناخته شده است. چهار تيپ از اين كروناويروس ها مسئول ۲۵ درصد از سرماخوردگي هاي معمولي در فصول سرد سال بخصوص در زمستان و اوايل بهار هستند. دو تيپ كروناويروس ديگر به نام هاي سارس (سندرم حاد تنفسي ) و مرس ( سندرم تنفسي خاورميانه) از ويروس هاي نوپديدي هستند كه در دو دهه اخيرازحيوان به انسان منتقل شده اند و توانستند همه گيري شديد و مرگ و مير در سالهاي ۲۰۰۳ (سارس) و ۲۰۱۲ (مرس) ايجاد كنند.

هفتمين و جديدترين ويروس از خانواده كرونا ويروس هاي انساني ويروس SARS-CoV-2 است كه سازمان بهداشت جهاني بيماري ايجاد شده توسط اين ويروس را COVID-19 نامگذاري كرده است. كروناويروس SARS-CoV-2 در اواخر سال ۲۰۱۹ به عنوان يك ويروس جديد معرفي گرديد و سازمان بهداشت جهاني در ژانويه ۲۰۲۰ به دليل انتشار سريع اين ويروس وضعيت فوق العاده اعلام نمود.

ويروس كرونا چگونه از حيوان به انسان منتقل مي شود؟

كرونا ويروس هاي حيواني در حالت معمولي قادر به آلوده كردن انسان نيستند؛ ولي اين ويروس ها بسيار مستعد تغيير ژنتيكي مي باشند و در صورت وقوع جهش هاي خاصي در ژنوم ويروس به سرعت توانايي آلوده كردن انسان را به دست مي آورند. به طور معمول در آغاز شروع زنجيره عفونت، انسان از طريق تماس نزديك و يا خوردن حيوان آلوده به بيماري مبتلا مي گردد.

كروناويروس جديد از كجا منشا گرفته است؟

منشا اوليه كروناويروس ها معمولا گونه حيواني خفاش است. خفاش ها به ندرت در بين انسان ها ظاهر و به عنوان غذا استفاده مي شوند؛ مانند آنچه در سال ۲۰۱۹ در بازار ووهان چين به وقوع پيوست. با آنكه بيشتر بيماران گزارش شده در ابتداي شيوع ويروس با بازار فروش حيوانات و آبزيان ارتباط داشتند؛ اما با افزايش تعداد بيماراني كه سابقه تماس با حيوان را ذكر نمي كردند، مشخص شد كه ويروس از طريق انتقال شخص به شخص به افراد سالم منتقل مي شود. دانشمندان اعتقاد دارند اين كروناويروس جديد قبل از رسيدن به انسان از يك گونه حيواني حد واسط مانند يك گونه مار و يا يك گونه پستاندار در حال انقراض به نام پانگولين استفاده كرده است.

مدت زمان نهفتگي بيماري كروناويروسي COVID-19 چند روزاست؟

دوره نهفتگي (كمون) بيماري به معني زمان بين ورود ويروس به بدن تا شروع علائم بيماري است كه با برآوردهاي فعلي، دوره كمون ويروس كروناي جدي 1 تا 12/5 روز با ميانگين متوسط 5-6 روز طول مي كشد؛ اما براساس اطلاعات موجود از ساير بيماري هاي كورونا ويروسي مانند مرس و سارس دوره كمون بيماري COVID-19 ممكن است تا 14 روزهم باشد. افراد آلوده به عفونت ويروسي COVID-19 حتي از چند روز قبل ازشروع علائم باليني هم مي توانند بيماري را به افراد سالم منتقل كنند.

علا‌ئم ظاهري بيماري كروناويروسي COVID-19 چيست؟

علائم باليني بيماري در بيشتر موارد شامل تب، سرفه و تنگي نفس مي شود. شدت بيماري در عفونت COVID-19 از افراد كاملا بدون علامت و افرادي كه داراي علائم تنفسي خفيف هستند، تا افراد به شدت بيمار و در حال مرگ متغير مي باشد. درصد بالايي از افراد جامعه (حدود ۸۰ درصد) عفونت بدون علامت و يا با علائم خفيف سرماخوردگي را بروز مي دهند.

ويروس كرونا

بيماري COVID-19 با آنفولانزا يا سرماخوردگي معمولي چه تفاوتي دارد؟

عليرغم تفاوت هايي كه بيماري هاي تنفسي در ايجاد علائم ظاهري دارند؛ علائم بيماري كروناويروسي COVID-19 با ويروس هاي تنفسي ديگر تا حدودي مشابهت دارد. بنابراين تشخيص بيماري بر اساس علائم دشوار است و تنها با بررسي آزمايشگاهي مي توان وجود عفونت كروناويروسي COVID-19 را به طور صد در صد تاييد كرد.

چه افرادي ممكن است به بيماري شديدتري در هنگام ابتلا به COVID-19 دچار شوند ؟

افراد مسن و كساني كه داراي بيماري زمينه اي مانند ديابت و ناراحتي هاي قلبي ريوي مي باشند؛ در معرض خطر ابتلا به بيماري شديد كروناويروسي هستند.

بيماري كروناويروسي COVID-19 چگونه به افراد ديگر منتقل مي شود؟

هنوز موارد زيادي در ارتباط با چگونگي انتقال ويروس عامل بيماري كويد۱۹ به صورت حل نشده و در حال تحقيق است؛ اما تصور مي شود مانند بيشتر كروناويروس هاي ديگر عمدتاً از راه قطرات تنفسي آلوده و تماس نزديك تا حدود ۲ متر با بيمار قابل انتقال به افراد سالم است. افراد داراي بيشترين علامت، سرايت بيشتري براي بقيه دارند؛ اما افراد بيمار بدون علامت و يا در مرحله نهفتگي بيماري نيز سهم بزرگي در انتشار ويروس دارند. مطالعات اپيدميولوژي نشان مي دهد كه قدرت سرايت COVID-19 بيشتر از ويروس هاي مرس و سارس مي باشد و دانشمندان تخمين مي زنند هر شخص آلوده مي تواند 1.5 تا 3.5 فرد را آلوده كند. RNA ويروس در خون بيماران قابل رديابي است؛ اما مدارك علمي در مورد وجود ويروس عفوني در مايعات ديگر بدن مانند ادرار، شير، اسپرم و استفراغ هنوز وجود ندارد.

آيا بيماري كروناويروسي COVID-19 براي كودكان و زنان باردار خطرناك است؟

تعداد موارد گزارش شده در كودكان بسيار كمتر از حد انتظار بوده است. در مورد چگونگي تأثير كروناويروس جديد بر روي كودكان يا زنان باردار هنوز اطلاعات كافي در دست نيست؛ اما با توجه به تغييرات فيزيولوژي بدن در بارداري مراقبت بيشتري توصيه شده است. شواهد كافي براي عدم انتقال ويروس از مادر به جنين در دوران بارداري و يا تأثير احتمالي بر روي جنين وجود ندارد و احتياط هاي لازم بايد در نظر گرفته شود.

ويروس تا چه مدتي مي تواند روي سطوح مختلف زنده بماند؟

ويروس SARS-CoV-2 با توجه به شرايط درجه حرارت و رطوبت محيط ممكن است از چند ساعت تا ۹ روز زنده باقي بماند؛ ولي خوشبختانه به ضد عفوني كننده هاي معمول حساس مي باشد. الكل سفيد با درصد ۷۰ براي ضدعفوني كردن دست ها و وسايل حساس و مايع سفيد كننده خانگي با دقت 1:100 براي ضد عفوني سطوح آلوده مانند منطقه مراقبت از بيمار و سرويس هاي بهداشتي مناسب مي باشند.

آيا شخص سالم با لمس كردن سطوح يا اشياء آلوده و سپس لمس دهان ، بيني و چشم خود ممكن است به بيماري كروناويروسي COVID-19 مبتلا شود؟

درمورد قابليت انتقال بيماري از سطوحي كه درمعرض ترشحات تنفسي هستند اطلاعات بيشتري مورد نياز است؛ ولي احتياط و مراقبت هاي لازم در هنگام تماس ضروري توصيه شده است.

آيا داروي ضد ويروسي يا واكسن خاصي براي پيشگيري يا درمان بيماري COVID-19 وجود دارد؟

هيچ داروي ضد ويروسي و يا واكسني تا به امروز براي پيشگيري يا درمان كروناويروس جديد تاييد نشده است؛ اما داروهاي آنتي رتروويرال HIV، فاويپيراوير ( favipiravir يك داروي ضد آنفولانزا) و رمدزيوير ( remdesivir يك داروي ضد ويروسي) و داروي كلروكين فسفات (ضد مالاريا) براي كارآزمايي باليني بر روي بيماران استفاده شده است.

اگر مادر به بيماري كروناويروسي مشكوك و يا مبتلا باشد؛ آيا بايد به شير دادن به كودك ادامه دهد؟

با توجه به فوايدي كه شيردهي و نقش ناچيز شير مادر در انتقال ويروس هاي تنفسي دارد توصيه مي شود مادر شيردهي را ادامه دهد. هنگام تغذيه كودك ماسك بپوشيد ، قبل و بعد از تغذيه كودك وسايل را بشوييد و سطوح را تميز و ضد عفوني كنيد. اگر مادر به شدت بيمار است، بهتر است شير دادن با فنجان تميز و يا قاشق انجام شود.

آيا اقدامات پيشگيرانه در هنگام دريافت محموله هاي پستي از چين و مناطق درگير با بيماري ويروسي COVID-19 بايد انجام دهيم؟

به دليل اينكه ويروس بر روي سطوح خشك بقاي زيادي ندارد؛ احتمال انتشار ويروس از طريق محموله هاي پستي و يا محصولات بسته بندي كه در طي چند روز يا هفته ها ارسال مي شوند بسيار كم مي باشد.

آيا كرونا ويروس SARS-CoV-2 مي تواند از طريق آئروسل و ذرات معلق در هوا انتقال پيدا كند؟

دانشمندان مداركي به نفع انتقال ويروس از طريق ائروسل پيدا كرده اند ولي موضوع همچنان در دست تحقيق مي باشد.

آيا كروناويروس SARS-CoV-2 مي تواند از راه آب و غذاي آلوده به افراد ديگر انتقال پيدا كند؟

مطالعات براي بررسي چگونگي انتشار سريع ويروس در مناطق اپيدمي و راههاي مختلف انتقال ويروس در حال انجام است. گيرنده شناسايي شده ويروس SARS-CoV-2 براي ورود به سلول هاي انسان با كروناويروس سارس مشترك مي باشد و اين گيرنده علاوه بر سلول هاي ريه در سطح سلول هاي روده نيز موجود است و بنابراين اين بافت ها مي توانند به عنوان هدف اوليه ويروس مطرح شوند.

دانشمندان چيني اعلام كردند كه توانسته اند ماده ژنتيكي ويروس را در سوآب مقعدي بيماران مبتلا به COVID-19 رديابي كنند و ذره كامل كروناويروس را در نمونه مدفوع يك بيمار مبتلا در زير ميكروسكوپ الكتروني قابل مشاهده است. هنوز اطمينان وجود ندارد كه آيا اين ذرات ويروسي عفونت زا و قابل انتقال به افراد ديگر هستند يا خير؛ اما بعضي از بيماران حتي پس از منفي شدن نمونه دهاني، ويروس را دفع مي كنند و اين نگراني را ايجاد كرده كه بيماران بعد از بهبودي ممكن است بتوانند تا مدت بيشتري ويروس را به محيط و منابع آبي انتشار دهند.

در مورد توانايي ورود ويروس SARS-CoV-2 به منابع آبي و اينكه ويروس چقدر مي تواند در آب زنده بماند تحقيقات بيشتري مورد نياز است؛ اما اين اولين بار نيست كه يك كروناويروس بيماريزا از آب جداسازي شده است. كروناويروس سارس نيز در غياب ماده ضدعفوني كننده كلر مي تواند چند ساعت تا چند روز زنده باقي بماند و در تعداد ديگري از كروناويروس ها هم ويروس به فرم عفونت زا در مواد دفعي روده اي وجود دارد.

دانشمندان گمان مي برند انتقال ويروس جديد از راه ذرات معلق موجود در هوا و يا آب و غذاي آلوده ممكن است عامل انتشار بسيار سريع اين كرونا ويروس جديد در بين جمعيت انساني باشد. شستن مكرر دست ها، نوشيدن آب جوشيده يا تصفيه شده؛ پرهيز از خوردن غذاي خام؛ ضدعفوني كردن سرويس هاي بهداشتي و جلوگيري از آلوده شدن آب و غذا براي جلوگيري از شيوع بيشتر بيماري اكيدا توصيه شده است.

منبع: كرونا http://medad.io/@abinir/%D8%A7%D8%B2-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%AA%D8%A7-%D8%B4%DA%A9%D8%B3%D8%AA-%D9%88%DB%8C%D8%B1%D9%88%D8%B3-%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7-%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D9%88%DB%8C%D8%B1%D9%88%D8%B3-%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7-%D8%A8%D8%A7-%D8%A2%D8%A8-%D9%85%D9%86%D8%AA%D9%82%D9%84-%D9%85/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.